Przebudowa stacji kolejowej „Kraków Swoszowice” wraz z budową parkingu typu Park & Ride
Projekt obejmował budowę nowego węzła komunikacyjnego integrującego kolej i transport zbiorowy. Jest to kolejny element spójnego systemu transportowego Metropolii Krakowskiej – Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku, pomiędzy linią kolejową a autostradą, zrealizowano parking typu P+R wraz z drogą dojazdową do ul. Kąpielowej, pętlą do zawracania dla autobusów, miejscami postojowymi dla busów, taxi, Kiss+Ride.
Inwestorem zadania była Gmina Miejska Kraków, w której imieniu działały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt był realizowany w systemie Projektuj i Buduj we współpracy z konsorcjum firm INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjnego Energopol Sp. z o.o. z Krakowa.


Projekt wykonawczy
Projekt został opracowany w podziale na dwa etapy realizacyjne:
– etap I obejmujący budowę P.O. „Kraków Swoszowice” wraz z budową drogi dojazdowej i infrastruktury towarzyszącej.
– etap II obejmujący budowę parkingu „Park&Ride” wraz z wyposażenie mi infrastrukturą towarzyszącą.
Ocena zgodności z wymaganiami TSI
Projekt podlegał ocenie zgodności z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (TSI INF) oraz z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności odnoszącymi się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości ruchowej (TSI PRM).
Uzgodnienie rozwiązań z Miejskim Konserwatorem Zabytków
W projekcie zastosowano rozwiązania korespondujące z zabytkowym charakterem dworca Kraków Swoszowice.
Nadzór autorski
Prace budowlane prowadzone były w koordynacji z robotami związanymi z przebudową dworca Kraków Swoszowice oraz pracami na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina –Oświęcim.
Wyzwanie jakie postawił przed nami projekt:
- Połączenie wszystkich rodzajów transportu, tj.: transportu kolejowego, miejskiego autobusowego oraz indywidualnego.
- Dostosowanie infrastruktury technicznej stacji Kraków Swoszowice do obowiązujących standardów oraz przepisów.
- Eliminacja barier dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących.
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
- Zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.
- Zachowanie dotychczasowych funkcji stacji z możliwością osiągnięcia zwiększonej ilościowo oferty przewozowej.
- Zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury z tytułu zastosowania elementów o wysokiej niezawodności i trwałości.
Rozwiązanie Krok po kroku
Studium wykonalności i analiza tras
Na początku projektu przeprowadziliśmy dokładne badania terenu oraz analizę różnych wariantów trasy.
Pozyskanie pozwoleń
Zajęliśmy się przygotowaniem pełnej dokumentacji środowiskowej i formalnej.
Projekt techniczny i inżynieryjny
Dohwa opracowała szczegółowy projekt techniczny drogi szybkiego ruchu.
Realizacja i nadzór nad budową
Budowa drogi przebiegała etapami, obejmując roboty ziemne i budowę mostów.
Zastosowanie zrównoważonego rozwoju
W trakcie realizacji projektu zadbaliśmy o minimalizowanie wpływu budowy na środowisko.
Testy i uruchomienie drogi
Po zakończeniu prac budowlanych przeprowadziliśmy testy techniczne nowo wybudowanej drogi.