Przebudowa stacji kolejowej „Kraków Swoszowice” wraz z budową parkingu typu Park & Ride

Projekt obejmował budowę nowego węzła komunikacyjnego integrującego kolej i transport zbiorowy. Jest to kolejny element spójnego systemu transportowego Metropolii Krakowskiej – Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku, pomiędzy linią kolejową a autostradą, zrealizowano parking typu P+R wraz z drogą dojazdową do ul. Kąpielowej, pętlą do zawracania dla autobusów, miejscami postojowymi dla busów, taxi, Kiss+Ride.

Inwestorem zadania była Gmina Miejska Kraków, w której imieniu działały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt był realizowany w systemie Projektuj i Buduj we współpracy z konsorcjum firm INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjnego Energopol Sp. z o.o.  z Krakowa.

Przebudowa stacji kolejowej Kraków Swoszowice
Przebudowa stacji kolejowej Kraków Swoszowice
Projekt wykonawczy

Projekt został opracowany w podziale na dwa etapy realizacyjne:

– etap I obejmujący budowę P.O. „Kraków Swoszowice” wraz z budową drogi dojazdowej i infrastruktury towarzyszącej.

– etap II obejmujący budowę parkingu „Park&Ride” wraz z wyposażenie mi infrastrukturą towarzyszącą.

Ocena zgodności z wymaganiami TSI

Projekt podlegał ocenie zgodności z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (TSI INF) oraz z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności odnoszącymi się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości ruchowej (TSI PRM).

Uzgodnienie rozwiązań z Miejskim Konserwatorem Zabytków

W projekcie zastosowano rozwiązania korespondujące z zabytkowym charakterem dworca Kraków Swoszowice.

Nadzór autorski

Prace budowlane prowadzone były w koordynacji z robotami związanymi z przebudową dworca Kraków Swoszowice oraz pracami na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina –Oświęcim.

Wyzwanie jakie postawił przed nami projekt:

Rozwiązanie Krok po kroku

Projekt „S5 Expressway” zakończył się pełnym sukcesem. Droga szybkiego ruchu skróciła czas przejazdu między kluczowymi miastami o 40%, zwiększając tym samym efektywność transportu w regionie. Wprowadzenie zaawansowanych technologii zarządzania ruchem pozwoliło na zwiększenie przepustowości oraz bezpieczeństwa na drodze, a także zredukowanie emisji spalin dzięki płynniejszemu przepływowi pojazdów.
Studium wykonalności i analiza tras

Na początku projektu przeprowadziliśmy dokładne badania terenu oraz analizę różnych wariantów trasy.

Pozyskanie pozwoleń

Zajęliśmy się przygotowaniem pełnej dokumentacji środowiskowej i formalnej.

Projekt techniczny i inżynieryjny

Dohwa opracowała szczegółowy projekt techniczny drogi szybkiego ruchu.

Realizacja i nadzór nad budową

Budowa drogi przebiegała etapami, obejmując roboty ziemne i budowę mostów.

Zastosowanie zrównoważonego rozwoju

W trakcie realizacji projektu zadbaliśmy o minimalizowanie wpływu budowy na środowisko.

Testy i uruchomienie drogi

Po zakończeniu prac budowlanych przeprowadziliśmy testy techniczne nowo wybudowanej drogi.

Galeria projektu

Poniżej prezentujemy zdjęcia z kluczowych etapów realizacji projektu