Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka - Radom (LOT C, D, E)
Przedmiotem zamówienia PKP Polskie Linie Kolejowe było opracowanie dokumentacji projektowej dla wykonania robót budowlanych związanych z modernizacją (budową, przebudową i rozbudową) linii kolejowej nr 8 Warszawa Okęcie – Radom na odcinku Warka – Radom od km 65+857 do km 100+850 linii kolejowej nr 8.
Celem i efektem modernizacji jest przede wszystkim zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h (w ruchu pasażerskim) oraz 120 km/h (w ruchu towarowym), spełnienie wymagań określonych w przepisach dotyczących interoperacyjności, poprawa jakości usług transportowych, poprawa bezpieczeństwa oraz zwiększenie przepustowości linii, umożliwienie zatrzymywania pociągów na torach dodatkowych bez konieczności zajmowania torów szlakowych.
Realizacja zadania była możliwa dzięki ogromnemu doświadczeniu i zaangażowaniu zespołu projektowego wspieranych przez zaawansowane oprogramowanie.


Ocena stanu istniejącej infrastruktury
Pracę rozpoczęliśmy od dokładnej inwentaryzacji stanu istniejącego, analizy stanu torowisk, infrastruktury towarzyszącej, w tym infrastruktury energetycznej.
Modernizacja infrastruktury torowej
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 8 obejmowały kompletną wymianę nawierzchni torowej, wraz ze wzmocnieniem podłoża (wgłębnym i powierzchniowym) oraz ułożenie nowych podkładów i szyn.
Prace nad infrastrukturą towarzyszącą
W ramach projektu zostały wybudowane nowe oraz zmodernizowane istniejące przystanki osobowe/stacje wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą. Dostosowano je dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Elektryfikacja i systemy sterowania ruchem
Modernizacja linii kolejowej obejmowała pełną wymianę sieci trakcyjnej wraz z sterowaniem i zasilaniem z nowych lub przebudowanych podstacji trakcyjnych.
Wyzwanie jakie postawił przed nami projekt
- Zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, przy ograniczeniu zakłócania bieżących operacji przewozowych (na etapach realizacji gdzie było to możliwe),
- Modernizacja infrastruktury torowej, elektryfikacji i systemów sterowania ruchem, zgodnie z nowoczesnymi normami,
- Zapewnienie odpowiedniej, częściowej przepustowości dla pociągów towarowych i pasażerskich,
- Zachowanie harmonogramu i minimalizowanie wpływu na środowisko oraz lokalne społeczności,
Rozwiązanie Krok po kroku
Analiza wstępna i studium wykonalności
Szczegółowa ocena infrastruktury energetycznej i obszarów modernizacji.
Projekt koncepcyjny
Przygotowanie rozwiązań technologicznych oraz plan optymalizacji zużycia energii.
Pozyskiwanie pozwoleń i formalności
Przygotowanie dokumentacji technicznej oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń.
Realizacja i nadzór nad budową
Wdrożenie modernizacji etapowo, minimalizując przestoje produkcyjne zakładu.
Testy i uruchomienie
Przeprowadzenie testów systemów i pełne wdrożenie nowych technologii.
Szkolenie personelu
Przeszkolenie pracowników z obsługi systemów zarządzania energią.