W kolejnym, trzecim już odcinku cyklu # ArchitekturaKolejowa mamy przyjemność zaprezentować koncepcję dworca kolejowego Żory Północne.

#Dworzec Żory Północne

Dworzec Żory Północne planowany jest w północnej części miasta, w rejonie zjazdu z autostrady A1. Teren wymagał przebudowy korkującego się układu drogowego, którego ważnym elementem będzie nowa ulica łącząca rondo Gliwickie z ulicą Raciborską. Dworzec będzie zlokalizowany wewnątrz trójkąta utworzonego przez ulice Rybnicką i Raciborską i nowoprojektowany łącznik.

Kontekstem budynku jest stosunkowo ciężka estakada na której znajdują się tory i perony stacji szybkiej kolei. Dla kontrastu zlokalizowany pod nią budynek dworca stanowi dynamiczna, swobodna forma elipsy o osi skręconej względem sąsiadującej konstrukcji. Formę elipsy powtarzają pierścieniowo usytuowanie elementy zagospodarowania. Szczególna uwagę zwrócono na projekt zieleni, która dzięki nawadnianiu
i doborowi odpowiednich gatunków, będzie towarzyszyć budynkowi pod estakadą.

Przepuszczenie światła słonecznego poprzez przeszklone wiaty na poziom budynku, jak również duże przeszklenia na elewacjach mają różnicować wygląd budynku w różnych porach dnia.

Zastosowana kolorystyka i ekspresja nawiązują do motywu ognia, który odzwierciedla historię Żor i jest wyróżnikiem często wykorzystywanym w detalu architektonicznym miasta.

Wszystkie prezentowane na stronie wizualizacje powstały dla projektu linii kolejowej Katowice – Ostrawa realizowanego na zlecenie CPK.

Autorzy projektu architektonicznego: P. Flaga, M. Przesławska, A. Ćwikła, M. Włodara-Kuśnierz, A. Wilczak, K. Stanoch, P.Salwa